دحوالعرض

دحوالعرض

دحوالارض چیست ؟

دحوالارض، بیست و پنجم ذیقعده را گویند که در آن زمین گسترش یافته است. و از روزهای خاص و پرفضیلیت می باشد که عبادت، شب زنده داری و روزه داری در آن بسیار توصیه و تاکید گردیده است.

دَحو» به معنای بسط و گسترش است. منظور از دحوالارض این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فراگرفته بود.این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز بروز گسترده‌تر شدند. از طرف دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی‌ها و بلندی‌ها یا شیب‌های تند و غیر قابل سکونت بود. بعدها باران‌های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‌ها گستردند. اندک اندک زمین‌های مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد. مجموع این گسترده شدن، «دَحو الارض» نام‌گذاری می‌شود.

علاوه بر آن، روایت است این روز به عنوان روز قیام امام زمان (عج) ؛ روز میلاد حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) می باشد. و همچینی در این روز، رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله ـ به قصد حجة الوداع از مدینه با 124هزار نفر و حضرت فاطمه (ع) و تمامى اهل بیت خود به مکه عزیمت نمودند.

شب و روز دحوالارض نمازها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی (ره) آمده است از جمله :

  1. روزه داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.
  2. احیا و شب زنده داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است.
  3. ذکر، دعا و استغفار. (زیارت حضرت امام رضا (ع) را بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی می­باشد)
  4. انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن.
بازتاب باورهای دینی در منظومه "حیدربابایه سلام" اس...
موذن های نامی ایرانی: رحيم موذن زاده اردبيلي