موذن های نامی ایرانی: حسین صبحدل

موذن های نامی ایرانی: حسین صبحدل

موذن حسین نامی

حسین صبحدل موذن نامی و مدیر برنامه‌های مذهبی رادیو در سال‌های دهه 60 در سال 1310 در میدان محمدیه تهران متولد شد. وی از همان دوران کودکی به مؤذنی در مساجد و فعالیت در هیأت‌های مذهبی پرداخت و مدیریت برنامه‌های مذهبی چهره‌های نامی‌چون آیت الله سید محمود طالقانی در مسجد هدایت، و دکتر علی شریعتی در حسیینه ارشاد و عبدالکریم سروش در مسجد امام صادق اقدسیه با وی بود.

صبحدل مسئولیت برنامه‌های مذهبی رادیو را نیز مدت‌ها عهده دار بود و برخی از برنامه‌‌های ماندگار از جمله ربنا‌ی استاد محمدرضا شجریان حاصل تلاش وابتکار وی به شمار می‌رود.

حسین صبحدل از جمله مؤذنینی است که به تمام زوایای موسیقی ایرانی تسلط کافی دارد و همین مسئله باعث خلق اذان او در مایه بیات ترک شد. اذان او همانند موذن زاده در یک دستگاه است اما دو نوع متفاوت را با شیوه مختلف آوازی بیان می‌کند.

قدمت اذان صبحدل به سه دهه می‌رسد که در واقع جزء آخرین اذان‌های شکوهمند است.البته او اذانی هم در ماهور دارد. وبه گفته بسیاری از صاحب نظران اذان موذن زاده و صبحدل هم پهلو و هم ردیف هستند و نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست.

استاد زنده‌یاد مرتضی مطهری وصیت کرده بود "هر وقت جنازه من را از زمین بر می‌دارید، اذان صبحدل را پخش کنید".

حسین صبحدل از میانه‌های سال 1385 به بیماری سخت ریوی دچار شد و بعد از چند سال بیماری روز 13 آبان 1388 در سن 78 سالگی دار فانی را وداع گفت

برگرفته از سایت روزنامه همشهری

زندگینامه مختصر امام رضا (ع)
زندگینامه مختصر حضرت محمد (ص)

Related Posts