داستان ها و حکایت های نماز – بخش چهارم


کدامیک عابدترند؟

یکی از اصحاب امام صادق (عليه السلام) که طبق معمول همیشه در محضر درس آن حضرت شرکت می کرد و در مجالس رفقا حاضر می شد و با آنها رفت و آمد می کرد مدتی بود که دیده نمی شد یک روز امام صادق (عليه السلام) از اصحاب و دوستانش پرسید: راستی فلانی کجاست که مدتی است دیده نمی شود؟

یا ابن رسول الله اخیرا خیلی تنگدست و فقیر شده. پس چه می کند؟ هیچ در خانه نشسته و یکسره به عبادت پرداخته است و همیشه نماز می خواند.

پس زندگیش از کجا اداره می شود؟ یکی از دوستانش عهده دار مخارج زندگی او شده.

به خدا قسم این دوستش به درجاتی از او عابدتر است.

یعنی اینکه نماز پایه و اساس زندگی تلاش و کار است و با تنبلی و خانه نشینی سازگار نیست و از طرفی کار هم نباید طوری شود که انسان به نماز اهمیت کمی بدهد یا آن را فدای شکم و کار نماید.


چرا نماز جمعه پیامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) ناگهان خلوت شد

در زمان پیامبر اکرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) مسلمانان کمی در تهی دستی و فقر بودند و گرسنگی و کمی مواد غذایی فشاری بر مردم وارد کرده بود و از طرفی بعضی وقتها کاروانهای غذا با سر و صدای زیاد و طبل و غیره به مدینه می آمدند تا اینکه روز جمعه ای بود و مسلمانان برای نماز جمعه پشت سر رسول اکرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) جمع بودند و پیامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) مشغول ایراد خطبه های نماز جمعه شد.

ناگهان خبر آمد که یک قافله تجارتی به مدینه آمده است و سرو صدای زیادی از بیرون شنیده می شد مسلمانان برای تهیه طعام از مسجد بیرون آمدند و تنها چند نفر با پیامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) ماندند مسلمانان فکر می کردند که اگر دیر بجنبد دیگران طعام را تمام کرده و برای آنها چیزی باقی نمی ماند به همین خاطر نماز را ترک نموده و به سوی کاروان تجارتی رفتند.

پیامبر اکرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرمود: سوگند به خدائی که جانم در دست اوست اگر شما چند نفر هم از مسجد بیرون می رفتید و کسی در مسجد نمی ماند آتش و عذاب الهی سراسر اینجا را فرا می گرفت و همه شما را از بین می برد.


نماز در مواضع مختلف

​ نقل شده که ابو امیه در مسجد الحرام نماز می خواند ولی یکجا نمی خواند بلکه در مواضع و نقاط متعدد و مختلف انجام می داد کسی به او گفت ای ابو امیه این چه کاری است که می کنی؟ چطور یکجا نمی ایستی؟ او در جواب گفت من این آیه کریمه را قرائت کردم که (یَومَئِذٍ تُحَدِّثُ اَخْبارَها) اکنون می خواهم که این مواضع مختلف برای من در روز قیامت گواهی می هند.


نخستین عملی که بررسی می گردد

​ حضرت علی (عليه السلام) از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) نقل می کنند که فرمود: ستون دین نماز است و از میان اعمال آدمیزاد (در رستاخیز) نماز نخستین عملی است که مورد رسیدگی قرار می گیرد اگر صحیح بود سایر اعمال نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت و اگر نه باقی اعمال نیز مردود خواهد بود.


تسبیح خانم فاطمه زهرا (عليها السلام) بعد از نماز

از امیرالمومنین (عليه السلام) نقل شده که فاطمه زهرا (عليها السلام) از پدرش خدمتکاری خواست که در کارهای خانه به وی خدمت کنند رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) به جای خدمتکار تسبیح را به آن حضرت و علی (عليه السلام) آموخت و فرمود آیا چیزی به شما یاد ندهم که از خادم بهتر است؟

وقتی که داخل رختخواب شدید 34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمدلله بگوئید. فاطمه (عليها السلام) دوبار گفت: این ذکر را به جای خادم از خدا و رسول قبول کردم و بعد از آن حضرت برای مسلمانان یادگار ماند و از تعقیبات اکیده است تا جائی که حضرت صادق (عليه السلام) فرموده: تسبیح فاطمه زهرا (عليها السلام) بعد از هر نماز بر من محبوب تر است از هزار رکعت نماز در هر روز، و حضرت فاطمه (عليها السلام) در ریسمانی از پشم به عدد تکبیرات گره زده بود با شمردن آنها تکبیر و تسبیح می گفت تا عمویش حمزه شهید گردید آن حضرت از خاک قبر حمزه تسبیحی درست کرد و چون اباعبدالله الحسین (عليه السلام) شهید شد از تربیت پاک او تسبیح درست کردند زیرا آن تربیت مقدس دارای فضیلت و مزیت است.


به زیادی عبادت نباید اعتماد کرد

​ بشربن منصور از عابدان بود روزی نمازش به درازا کشید و چون به پایان رسید مردی را دید که به خشنودی وی را همی می نگرد گفت: آنچه دیدی خرسندت نکند چرا که ابلیس نیز مدتی دراز با دیگر فرشتگان پرستش پروردگار همی کرد و سپس چنان شد که شد.

منبع: داستان ها وحکایت های نماز

گردآورنده: رحیم کارگر محمدیاری