"نماز و سلامتی"


فواید طبی حرکات نماز:

نمازگزار مسلمان در هر شبانه روز هفده رکعت نماز می خواند و هریک از اعمال قیام ،قعود و سجود و....را چندین بار تکرار می کند.این حرکات برای هر شخصی،در هر سن و سالی که باشد،مناسب است و بدون آن که فشار بیش از حدی را بر او وارد کند،تأثیر خوبی در انقباض و انبساط عضلات مفاصل و گردش خون او دارد.

حرکات نماز چنانکه امروزه ثابت گردیده،تکرار قیام و قعود در نماز بهترین وسیله ای است که سرعت گردش خون را افزایش داده و از این رو نماز را یکی از عوامل مؤثر در به کار انداختن دستگاه گوارش دانسته اند که راه اشتها و میل به غذا را نیز هموار می سازد و جالب این است که اوقات نماز و مواقع هضم غذا کاملاً مناسب و هماهنگ بوده و چنانکه ملاحظه می نماییم،در این امر حکمتی عجیب به کار رفته برده شده است.

طب جدید این موضوع را ثابت کرده که نماز بهترین وسیله ای است که از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و در حفظ تعادل آن اثر بسزایی خواهد داشت.

آری طبق نظریه پزشکان چنانچه در ادای نماز مراقبت و محافظت به عمل آمده و حرکات موزون آن را به آرامی و طمأنینه که از شرایط صحت آن است،توأم باشد،ثابت و مسلم گردیده که از بسیاری از بیماری های ناشی از فشار خون جلوگیری خواهد کرد.....و این خود اثری آنی و فوری بر قلب گذاشته و از ضربان تند و سریع آن مانع خواهد شد.

مجله ریدرز دایچست می نویسد: بر اساس تحقیقات معلوم شده است، افرادی که به طور مرتب به عبادتگاه می روند،در برابر بسیاری از بیماریها نظیر:فشار خون،بیماری های قلبی،سل و....مصونیت دارند.

یک جراح مصری در تحقیقات گسترده خود اعلام داشت:

"نماز بهترین درمان برای بیماران مبتلا به جابجایی غضروفهای ستون فقرات است."

دکتر الزیات مصری استاد دانشگاه "نوادا" در آمریکا پس از مطالعه روی چهل بیمار گفت:

"حرکات ناشی از پنج بار نماز در روز،می توتند عمل جراحی ناشی از بیماری مذکور را در مدت یک هفته بهبود بخشد."

این پزشک به بیماران جراحی شده خود توصیه کرده است که بالافاصله پس از عمل جراحی حرکت کرده و به مدت یک هفته،روزی پنج بار حرکات نماز را به جای آورند و این حرکات را در هر صورت تا پایان عمر ادامه دهند.


فواید طبی رکوع و سجود:

بزرگترین متخصصان و پزشکان عالی مقام بین المللی بر این باورند که حرکات نماز در سجود و رکوع می تواند یکی از راههای درمان بیماری دیسکوپاتی یا بیماری دیسک ناحیه کمر باشد.رکوع و قیام در نماز در تقویت عضلات پشت و معده اثر بسزایی داشته و آنچه از مواد چربی و پیه که در جدار معده باقی مانده به کلی برطرف می سازد...

و مهمترین فایده سجود نیز این است که هم عضلات ران و ساق پا را تقویت می نماید و هم در رسیدن خون به اعضا و نواحی بدن کمک کرده و نیروی جدار معده را نیز افزایش می دهد و فعالیت و حرکات روده ها نیز تقویت می گردد و یکی دیگر از فواید سجود این است که از بزرگ شدن شکم و ورم معده که بر اثر فشرده شدن عضلات آن بوده و خود بیماری بزرگی محسوب می شود،جلوگیری خواهد کرد.

دکتر مصطفی حفار، متخصص بیماری های دستگاه گوارش و عضو تحقیقات علمی مجلس شورای ملی لبنان و استاد دانشکده طب فرانسه،راجع به فواید ضمنی رکوع و سجود در نماز می گوید:

"رکوع در تقویت عضلات دیواره شکم بسیار مفید است و به جمع شدن معده کمک می کند و معده را در کار هضم یاری می دهد.همچنین روده ها برایشان دفع فضولات هضمی به صورت طبیعی آسان می گردد.

اما سجود باعث رانده شدن هوا از میان معده به طرف دهان می شود و دشواریهای هضم و انعکاسات قلبی را برطرف می سازد."

دکتر فارس عازوری متخصص بیماری های اعصاب و مفصل می گوید:

"نماز مسلملنان و رکوع و سجودش؛عضلات پشت را تقویت و حرکات ستون فقرات پشت را نرم می سازد و امراض عصبی و عضلانی را آرامش می بخشد.

به خصوص اگر نماز را از سن نوجوانی به پا دارند،نیرو و استحکامی در برابربیماری هایی میابند که در نتیجه ضعف عضلات مجاور ستون فقرات عارض می شود،آنچه باعث این ضعف می شود،انواع بیماری های عصبی است که موجب دردهای شدید و تشنج عضلانی است."

دکتر دیاب و دکتر قرقوز در باره فواید طبی سجود چنین می گویند:

"پایین آمدن سر به هنگام سجود،منجر به حبس خون در رگهای خونی مغز می شود و هنگامی که سر به صورت ناگهانی به طرف بالا می رود،فشار داخل رگ ها کاهش می یابد و این حرکات در هر رکعت نماز شش بار در خلال رکوع و سجود تکرار می شود یعنی 102 بار در شبانه روز و 3060 بار در ماه (اگر میانگین ماهها،30 روز باشد) و این در حالی است که انسان فقط نمازهای واجب را به جا آورد.

ولی اگر علاوه بر نمازهای واجب،نمازهای مستحب(نوافل)را را نیز به جا آورد،این رقم به بیش از 200 بار در شبانه روز می رسد،البته نباید آرامش روحی و صفای ذهنی حاصل از نماز را نادیده گرفت."

تکرار این حالات چند بار در روز موجب می شود مغز به شکل مطلوب تر و بهتری به فعالیت خود ادامه داده و تفکر به نحو احسن صورت بپذیرد. 

​ برگرفته از کتاب دایرة المعارف مختصر نماز،احمد امیری پور

التماس دعا