عيد فطر

عيد فطر


ریشه یابی روز عید فطر:

ریشه کلمه عید از "عود" به معنای عودت و بازگشت است بنابراین عید فطر یعنی بازگشت به فطرت بازگشت به فطرتی که سعی شده در ماه مبارک رمضان، از گناهان پاک شود و در شبها و روزهای نورانی اش از هر آلایشی دوری گزیند و آمرزیده شود. امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام در این باره می فرمایند: این عید کسی است که خدا روزه اش را پذیرفته و نماز وی را سپاس گفته و هر روز که خدا را در آن نافرمانی نکنند روز عید است.


زمان عید فطر:

​عید فطر اولین روز ماه شوال و از اعیاد بزرگ مسلمین و ایام الله است.از جمله روزهایی که در آن روزه حرام شده است و مسلمانان ملزم به پرداخت زکات فطره بر حسب قوت غالب خود هستند.


شرایط تعیین روز عید فطر:

​1.    رویت هلال ماه توسط خود شخص یا دو نفر عادل 

2.    سی روزه شدن ماه مبارک رمضان 

3.    تعیین روز عید توسط حاکم شارع(معمولا در کشورهای شیعی، امام و رهبر روز عید را تعین میکند و اطاعت از او بر همگان واجب است، هرچند خود شخص تشخیص داده باشد که مثلا امروز روز سی ام ماه مبارک است، باید از امام پیروی کند)


اعمال شب عید فطر:

♥    ​اول غسل است در وقتی که آفتاب غروب کند.

♥    دوم احیای آن شب به نماز و و دعا و استغفار و سوال از حق تعالی و بیتوته در مسجد .

♥    سوم آنکه بعد از نماز مغرب و عشا و نماز صبح و نماز عید بخواند:

اَللّهُ اَکبَرُ اَللّهُ اَکبَرُ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَاللّهُ اَکبَرُ اَللّهُ اَکبَرُ وَلِلّهِ 

خدا بزرگتر است ... نیست معبودى جز خدا و خدا بزرگتر است ... 

الْحَمْدُ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما هَدینا وَلَهُ الشُّکرُ على ما اَوْلینا

و ستایش خاص خدا است ستایش از آن خدا است بر آنچه ما را راهنمائى فرمود و براى او است سپاس بر آنچه به ما بخشود

♥    چهارم پس از نماز مغرب و ادای نماز نافله دست به سوی آسمان بلند کرده و بگوید:

یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا ذَاالْجُودِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ 

اى صاحب نعمت و فضل اى صاحب جود و بخشش اى برگزیننده محمد و یاور او درود فرست بر محمد

وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى کلَّ ذَنْبٍ اَحْصَیتَهُ وَهُوَ عِنْدَک فى کتابٍ مُبینٍ 

و آل محمد و بیامرز از من هر گناهى را که شماره کرده اى و در کتابى روشن در پیش تو ثبت است

​پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید "اَتُوبُ اِلَى اللّهِ "  پس هر حاجت که دارد از حقّ تعالى بخواهد که انشاء الله برآورده خواهد شد و در روایت شیخ است که بعد از نماز مغرب به سجده رود و بگوید:

​یا ذَاالْحَوْلِ یا ذَاالطَّوْلِ یا مُصْطَفِیا مُحَمَّدا وَناصِرَهُ

اى صاحب نیرو و اى صاحب فضل اى برگزیننده محمد و یاورش

صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى کلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ وَنَسیتُهُ اَنَا

درود فرست بر محمد و آل محمد و بیامرز از من هر گناهى را که از من سر زده و خود فراموش کرده ام

وَهُوَ عِنْدَک فى کتابٍ مُبینٍولى 

نزد تو در دفترى روشن ثبت است

​سپس بگوید صد مرتبه "اَتُوبُ اِلَى اللّهِ".

♥    پنجم امام حسین علیه السلام را زیارت کند(منظور فقط رفتن به کربلا معلی نیست ،خواندن زیارت عاشورا و سلام دادن به حضرت) 

♥    ششم ده مرتبه ذکر (یا دایم الفضل)را بگوید

" یا دائم الفضل علی البریة یا باسط الیدین بالعطیة یا صاحب المواهب السنیة صل علی محمد و آله خیرالوری سجیة واغفرلنا یا ذاالعلی فی هذه العشیة."

♥    هفتم خواندن ده رکعت نماز میباشد




تحولات پس از عید فطر در انسان:

ماه رمضان مانند پوست اندازی برای شخص است.در این ماه مبارک صبر و تمرین انسان برای گرسنگی و تشنگی از یک طرف و مبارزه با هوای نفس از طرفی دیگر بسیار تقویت شده و از انسان یک موجود مقاوم و انقلابی در برابر هوای نفس میسازد. موجودی که حالا بعد از سی روز تشنگی و گرسنگی ،مردم دردمند را بیش از گذشته در میابد و از دیدن محرومین جامعه قلبش آکنده از درد میشود و برای تلاشی هرچند ناچیز میکوشد. حال که نسبت به گذشته پاکتر شده و تمرین پاکیزگی و دوری از معصیت نموده و ان شاالله در روزهای گرانبهای ماه مبارک رمضان از هر گناه و آلایشی آمرزیده شده است، با شروع این عید مبارک سعی بر پاک ماندن نموده و از ارتکاب معصیت الهی شرم میکند و حتی از دیدن انجام گناه توسط دیگران در پیشگاه ذات اقدس الهی خجل میشود و چون به فطرت پاک خود بازگشته، همچون معبودش همگان، حتی گناهکاران را دوست میدارد و دلسوزانه تلاش بر درمان مشکلات جامعه به قدر و توان خود مینماید.


جواِیز الهی در عید فطر:

روزه داران از دید علما به چند دسته تقسیم میشوند: اول دسته گروهی هستند که از ترس جهنم روزه میگیرند،پاداش چنین افرادی رهایی از جهنم است. دومین دسته گروهی هستند که به شوق رسیدن به بهشت روزه دارند،پاداش این گروه رسیدن به بهشت الهی است. دسته بعدی برای رسیدن به لقای الهی روزه داری کرده اند که پاداش این افراد رسیدن به قرب الهی است،مگر میشود به قرب الهی رسید و از عذاب دوزخ در امان نبود و در جایی جز بهشت مسکن گزید. پس بهتر است خود را لایق چنان پاداشی نماییم که برای باقی ماههای سال نیز کفایت کند(البته اینجا صرفا نیت مهم نیست،باید درمقام عمل برآییم و از هر گناه و آلایشی خود را مصون داریم)

التماس دعا

اذان در اسلام - ثواب و ارزش
مکروهات و مستحبات قیام - رکوع - تشهد - سلام
 

نوشتن دیدگاه