کتاب: پیام آوا یا پرتو اذان

payam-ava--www.azangoo.i_13960625-063943_1

​شناسنامه کتاب پیام آوا یا پرتو اذان

مؤلف: عنايت الله جبل عاملي

ناشر: ستاد اقامه نماز

نوبت چاپ: سوم

تاريخ چاپ: پاييز

1389چاپ: سازمان چاپ و انتشارات

زبان کتاب: فارسی

شمارگان: 3000 نسخه

نوع جلد : ساده


فهرست مطالب

     پیشگفتار

فصل یکم ـ کلیات

     مقدمه

     معنای لغوی اذان

     جمله های اذان

     ماخذ جملات اذان نتیجه

فصل دوم ـ فرهنگ اذان پیام فرهنگی

      مقدمه 

     شرح ییام

     الله اکبراشهد ان لااله الا الله

     اشهد انَ محمدا رسول الله

     اشهد ان علیا ولی الله

     حی علی الصلاه

     حی علی الفلاح

      حی علی خیر العمل

      حذف "حی علی خیر عمل " از اذان

      تکبیر و تهلیل

      توضیح

      توضیح دیگر

       قد قامت الصلاه

فصل سوم ـ پی امد های اذان

      مقدمه

      اذان و فرد

      اذان و اجتماع

      ندای گسترده


پیشگفتار

سپاس خداوندي را که پس از نعمت وجود، نعمت هدايت به موجود بخشيد و درباره ي انسان قسمتي از اين هدايت را به وسيله ي فرستادگان و به ويژه آخرين رسول خود حضرت ختمي مرتبت محمد بن عبدالله صلي الله عليه واله و سلم به بشر ارزاني داشت (هدايت تشريعي). و به انسان حق انتخاب و اختيار آن را در مسير هدايت عطا فرمود. 

چه خوشبخت کساني که ره پيماي طريق حق باشند و همواره به نداي روشنگر و الهام بخش سعادت آفرين دين مبين گوش فرا دهند و با هدفمندي و تدبير به سوي زندگي جاودان گام بردارند. 

در دين برتر خدا، ستوني استوار به نام «نماز» قرار داده شده است که به حق زير بنا و تنظيم کننده برنامه ي زندگي و تعيين کننده شيوه ي رفتار و کردار انسان در مسير صواب و تعالي و پيشگيري از لغزش و خطا است و حق تعالي آنرا «بازدارنده از زشتي ها و پليدي ها» قلمداد فرموده است. 

فراخوان به اين پالايشگاه روح انسان که در هر شبانه روز پنج بار مسير فکري و عملي او را از ناپاکي ها مي زدايد و به سوي کمال و خوشبختي مي راند، مجموعه
پيام دهنده اي است به نام «اذان» که فرهنگي پر بار و جُنگي جامع از اصول عقايد و اعمال را در بردارد. 

در اين نوشته مختصر در حد بضاعت بسيار ناچيز نويسنده، کوشش گرديده است تا پيامي که از لابلاي کلمات و جملات اذان پرتو افکني مي کند تا حد امکان بر صفحه نوشته نقش بندد. 

براي اين منظور ابتدا تا جايي که ميسر گرديد با کنکاش و جستجو در کتابخانه ها و نمايشگاه هاي کتاب و هر محلي که احتمال ميرفت کتابي يا نوشته اي درباره ي اذان به دست آيد، تعدادي مدرک و کتاب تهيه و مطالعه گرديد و در نگارش اين مجموعه سعي شد مطالبي نوشته شود که تکرار نوشته هاي کتابهاي ديگر نباشد مگر به ضرورت و حداقل، آن هم بيشتر در زمينه تاريخ و حديث. 

علاوه بر اين، منابع معتبري نيز جهت استناد به مأخذ، مطالعه گرديد که در هر مورد در پايين صفحه به آن اشاره شده است. 

درباره ي نام گذاري (يا وجه تسميه) اين مجموعه به نام (پيام آوا يا پرتو اذان) نظر جستجوگر خواننده محترم را به دو نکته جلب مي نمايد: يکي اينکه در قرآن کريم واژه «نداء براي نماز» به جاي اذان به کار رفته است (... و اذا نودي للصلوة...) و با مراجعه به فرهنگ لغت، مناسب ترين معني فارسي براي «نداء» کلمه ي «آوا» انتخاب گرديد، بنابراين عنوان «پيام آوا» با مطالب محتواي کتاب انطباق دارد. 

نکته ي ديگر، به منظور اينکه عنوان روي جلد نظر بيننده را به موضوع درون آن متوجه کند عبارت «يا پرتو اذان» اضافه گرديد تا چنين متبادر به ذهن شود که گـوئي از يک منبـع نورانـي بسيار عظيم پرتوي به درون محوطه اي خالي از نور مي تابد و بدينسان عنوان «پيام آوا يا پرتو اذان» روي جلد نقش بست. 

وظيفه دارم از کليه ي متفکران و صاحب نظراني که در تهيه ي اين مجموعه، با ارائه رهنمودهاي هدايت کننده و روشنگر خويش مرا ياري فرموده اند کمال تشکر و سپـاس خـود را تقـديم حضـورشـان نـمايم و بـه ويـژه از مـعاونـت محترم  فرهنگ، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز و همکاران فرهيخته ايشان که با دقت و نکته سنجي ويراستاري فرموده و انتشارات ستاد که چاپ و انتشار آن را به عهده گرفته اند بسيار متشکرم و آرزوي توفيق هرچه بيشتر ايشان را در راه پيشبرد علمي و عملي فرهنگ نماز از درگاه احديت خواستارم. 

از خواننده ي محترم استدعا دارم هرگونه انتقاد سازنده خود را جهت اصلاح و تکميل چاپ بعدي به نشاني ناشر ارسال فرمايند و از اين بابت قبلاً تشکر مي نمايم. 

اول مرداد 1389 هجري شمسي
شعبان المعظم 1431 هجري قمري
بنده خدا ـ عنايت الله جبل عاملي

نگاهی متفاوت به اذان و نماز - اذان اختصاصی
اسرار مباهله: آشنایی با کلیات مباهله

Related Posts